Wzmocnione nadwozie samochodu osobowego

Samochody terenowe których używaliśmy podczas zawodów offroadowych były zawsze modyfikowane i wyposażane we wzmocnioną ramę ze stalowych rur. Była to modyfikacja tak skuteczna, iż wielokrotnie uchroniła pojazd od całkowitej kasacji, a kierowcę od poważnych obrażeń. Z tego powodu, wielu z nas zaczęło takiej modyfikacji używać również w prywatnych samochodach.

Orurowanie do samochodu osobowego

orurowanie producentProblem polegał jednak na dość dużej wadze takowej modyfikacji. Samochody terenowe, z potężnymi silnikami i mocnym nadwoziem, nie miały większych problemów z udźwignięciem dodatkowej wagi, jednak pojazdy osobowe były stosunkowo słabsze, i niekoniecznie mogły dobrze znieść orurowanie producent modyfikacji, od którego zaopatrywaliśmy się w części, miał jednak w ofercie wiele różnych wariantów wzmocnień. Oprócz standardowych, stalowych szkieletów o bardzo dużej wadze, używanych głównie w samochodach o dużej mocy, można było znaleźć również nieco droższe, ale o wiele lżejsze i wytrzymalsze konstrukcje z polimerów czy ze stopów tytanu i stali węglowej. Takie szkielety o wiele lepiej nadawały się do wykorzystywania w lekkich samochodach o średniej mocy silnika i wytrzymałości nadwozia, znacznie podnosząc bezpieczeństwo i wytrzymałość na uszkodzenia dowolnego pojazdu, w którym zostały zamontowane. Niektóre samochody posiadały nawet dedykowane wzmocnienia, uformowane dokładnie na kształt nadwozia w taki sposób, by ich montaż nie wymagał ekstensywnych przeróbek.

Najrzadziej spotykane i najdroższe modyfikacje ze stopów tytanowych musiały być wykonywane na zamówienie pod konkretny samochód. Były one jednak prawie niezniszczalne, znosząc nawet najbardziej wymagające testy wytrzymałościowe bez żadnych śladów uszkodzeń czy widocznych skutków obciążenia materiału.