Turbosprężarki są w dzisiejszej motoryzacji jednym z podstawowych elementów konstrukcyjnych samochodu. Niezależnie od marki, czy rodzaju silnika, turbosprężarka na 80% będzie występować w nowo zakupionym samochodzie.
Głównym zadaniem turbiny jest sprężanie, czyli podnoszenie ciśnienia wpływającego powietrza. Sprężone powietrze łączy się z mieszanką paliwową. Wysoko energetyczna mieszanina wybucha, wprawiając wał obrotowy silnika w ruch. Siła wybuchu jest mocno zależna od stopnia, w jakim sprężone jest powietrze.
Turbiny nie należą do najtrwalszych komponentów samochodu. Ich żywotność zależy oczywiście od producenta, jednak szacuje się, że pierwsze awarie mogą wystąpić już po przejechaniu 100 tysięcy kilometrów. Często turbina daje się zregenerować, nie narażając właściciela na wysokie koszty. Regeneracja turbin polega na ich dokładnemu rozebraniu i wymianie wadliwych komponentów. Przed złożeniem turbiny, dokładnie wyważa się wirnik turbiny. Należy również doważyć cały układ wirujący, by mieć pewność, że przy prędkości obrotowej rzędu kilkuset tysięcy obrotów na minutę wszystko będzie dokładnie scentrowane i spasowane.
Znane są przypadki kilkukrotnej regeneracji turbiny. Naprawa turbosprężarek nie może być jednak dokonywana w nieskończoność. Często turbina jest tak wyeksploatowana, że nie nadaje się do dalszej pracy. Należy ją wtedy wymienić. To niestety wiąże się z wydatkiem rzędu kilku tysięcy złotych.
Sprzedaż turbosprężarek prowadzona jest zazwyczaj przez autoryzowane serwisy samochodowe danego producenta. Z uwagi na wymienność części i sporą uniwersalność w ich budowie, istnieją firmy koncentrujące swoją działalność tylko na sprzedaży turbosprężarek. Kupno turbiny jest na pewno opcją gwarantującą dłuższy spokój, niż regeneracja. Zregenerowana turbina będzie pracowała bowiem przez krótszy czas, niż nowo zakupiony model.