Jak wybrać silnik do łodzi – silniki zaburtowe

Pogoda jasno daje nam do zrozumienia, że lato rozgościło się już w Polsce na dobre i wszystko wskazuje na to, że zostanie tu przynajmniej do końca sierpnia. Nie trać więc czasu i przystosuj swoją łódź do sezonu, bo to właśnie wszelkie sporty wodne są najlepszym lekarstwem na doskwierający upał.
Nie jest istotne czy posiadasz dużą łódkę, czy na przyczepie holujesz ponton – odwiedź dobry sklep żeglarski a znajdziesz w nim wszystko, czego potrzebujesz. Dodatkowo możesz liczyć na fachową poradę zupełnie gratis. Bo dobór niektórych elementów nie jest łatwą sprawą i lepiej zdać się na wiedzę i doświadczenie sprzedawcy. Elementami, których dobór wymaga bardzo dużej znajomości żeglarstwa, są m.in. silniki zaburtowe. Występują one w niezliczonej liczbie odmian i rodzajów, a dobór właściwego podyktowany jest wieloma czynnikami, takimi jak rodzaj i masa łodzi, na której taki silnik, lub zespół silników, ma być montowany.
Silniki zaburtowe występują w wariantach dwu, cztero, a nawet sześciocylindrowych. Najczęściej są to konstrukcje widlaste. Popularny układ „V”, w którym cylindry układają się w rozwidlenie, sprawdza się ze względu na kompaktowe rozmiary takiej jednostki, aczkolwiek w świecie żeglarstwa zdarzają się również silniki rzędowe, oznaczone symbolem „R”. Z przyczyn ekologicznych (łodzie motorowe także muszą spełniać normy emisji spalin) standardem stały się głowice 16 i 24 zaworowe.
Silniki zaburtowe wymagają smarowania specjalnym olejem i nie warto na tym oszczędzać. Nie eksperymentuj z typami i klasami lepkości, zdaj się na poradę sprzedającego.

Warto zaznaczyć, że coraz popularniejsze stają się silniki elektryczne. Taki motor nie emituje żadnych zanieczyszczeń do atmosfery, ale wymaga specjalnego traktowania. Najważniejszym elementem są akumulatory. Muszą one być przystosowane do głębokiego rozładowania i mieć możliwość pracy w przechyle. Powinny też wykazywać odpowiednią pojemność, która pozwoli na bezpieczny powrót do przystani.<